Publieksgerichtheid

Om mijn publieksgerichtheid te tonen maak ik weer gebruik van ExVo. Daar moesten we bijna alleen maar bezig met de doelgroep. Dus ik moest heel gericht werken om mijn doelgroep aan te spreken. Ik heb ook veel met ze overlegt tijdens dit proces, dat is misschien niet iets wat je doet bij het schrijven van een artikel bijvoorbeeld. Maar uiteindelijk moest ik wel een app laten zien wat een succes zou kunnen zijn bij mijn doelgroep. Ik probeerde zo nauwkeurig mogelijk te werken om mijn publiek optimaal te laten genieten/veel te laten leren als ze mijn app zouden gebruiken.

Mijn app is echt duidelijk afgestemd op een breed maar specifiek publiek. Middelbare scholieren van klas 1,2 en 3. Dat zijn een hele hoop leerlingen waar niet voor iedereen een app de oplossing is om nieuws tot zich te krijgen, maar hopelijk doordat ik heel nauwkeurig te werk ben gegaan wel!

Ook mijn video over de Gourmet Market is specifiek afgestemd op een bepaald publiek. Namelijk alle Tilburgers. Veel mensen wisten al wel van de eventuele komst van de McDonalds die dus uiteindelijk er niet gekomen is, maar hoe dat proces is verlopen is voor veel Tilburgers interessant. Natuurlijk vertelt de gemeente dat ook graag want dan zijn de Tilburgers die het horen blij met hun gemeente. De gemeente is er echt voor gaan liggen zodat er een mooi concept in een monumentaal pand kwam vlakbij het centraal station.

Bij mijn tafelvoetbal podcast heb ik geprobeerd een heel breed publiek aan te spreken. Het is natuurlijk een sport gerelateerd onderwerp, maar omdat weinig mensen deze wereld kennen heb ik geprobeerd het ook interessant te houden voor mensen die niet perse van sport houden. Dit heb ik gedaan door bijvoorbeeld mijn tweede bron Anne-Jan van der Meer te vragen hoe het kan dat iemand die dokter is en gestudeerd heeft aan Harvard University zo obsessed is met tafelvoetbal.

Zelfs een goed betaald aanbod voor een baan na zijn studie kon hem niet om krijgen om tafelvoetbal groot te proberen te maken in Nederland. Ik denk dat dit voor veel mensen een interessant verhaal kan zijn. Durven keuzes maken en doen wat je leuk vind staat daar centraal in. Ik denk dus dat het een breed publiek kan aanspreken omdat het indirect niet alleen over sport gaat.

By Wessel

Student journalistiek aan de FHJ

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *